מי אפיין לאחרונה אפליקציה של רשימות?

אני? אני לא מאפיינת אפליקציות של רשימות?

אבל האמת היא שלכולנו יצא לפחות פעם אחת לעשות אפליקציה מהסוג הזה. כשאומרים אפליקציה של רשימות הדבר הראשון שעולה לנו לראש הן אפליקציות של רשימת הקניות שלנו או ניהול משימות ופתקיות. בפועל כמעט בכל אפליקציה תוכלו למצוא רשימה כזאת או אחרת, למשל קטלוג מוצרים או סתם עגלת קניות לא משנה איזו אפליקציה תקחו יש סיכוי טוב שיש בה רשימה כזה או אחרת.

האתגר שאני רוצה לדבר איתכם עליו זה לא הנראות של הרשימה עצמה – עם תמונות/בלי תמונות וגם לא על ענייני הניווט אלא על ביצוע הפעולות על הרשימה.

רוב הפעמים כשיש X פעולות שהמשתמש צריך לבצע, הדרך הקלה ביותר היא לשים את הפעולות בתוך התפריט, להחביא תחת המבורגר עסיסי, ואם מדובר בכמות קטנה של פעולות ייתכן ואף נרצה להחצין אותן החוצה ולוותר על ההמבורגר, לעיתים ננסה גם לשים את הפעולות על הרשימה עצמה.

דרך נוספת לבצע פעולות על רשימה היא באמצעות תנועה gesture, כל יום יוצאת לשוק אפליקציה חדשה שמנסה לייצר שפה משלה, להיות מגניבה יותר ומסקרנת באמצעות ה gesture. אז בואו ננסה להבין האם יש חוקים ואם כן מה הם? והאם זה בכלל טוב ולמי?

סקירה

כדי לענות על השאלות סקרתי מספר אפליקציות בהן קיים שימוש כזה או אחר ב gestures

 table left

left

עבור המחווה swipe left אפשר לראות פחות או יותר קו ברור, רוב הפעמים כשתעשו את המחווה תקבלו כתם אדום עם ואריאציה כלשהי של מחיקה

table right

right

עבור המחווה swipe right יש קצת פחות הסכמה אבל ברוב המקרים הפעולה שתקבלו מסמלת סיום או בחירה

table donw

down
עבור המחווה swipe down העיניינים מתחילים להסתבך אבל גם כאן אפשר למצוא הגיון:

–          הוספת פריט חדש לרשימה

–          חיפוש בתוך הרשימה

–          ואם יש צורך בעדכון הרשימה גם זה יעשה מכאן

table up

up

המחווה swipe up היא נדירה למדי לכן לא מצאתי עבורה חוקיות כלשהי.

table left left

long left
מעט מאוד אפליצקיות משתמשות במחווה swipe left עבור יותר מפעולה אחת. כלומר כשתמשכו שמאלה תקבלו פעולה אחת אבל אם תמשיכו למשוך שמאלה תקבלו פעולה נוספת. באפליקציות שכן משתמשות בזה בדרך כלל מה שתראו זו פעולה שחושפת פעולות נוספות

table right right

long right

עוד פחות אפליצקיות משתמשות במחווה swipe right עבור יותר מפעולה אחת. כלומר כשתמשכו ימינה תקבלו פעולה אחת אבל אם תמשיכו למשוך ימינה תקבלו פעולה נוספת. מכיוון שמדובר במחווה מאוד נדירה לא מצאתי כאן חוקיות כלשהי.

table long tap


long tap

לחיצה ארוכה על פריט ברשימה לעיתים תאפשר לכם לגרור את הפריט למקום אחר ברשימה  drag) and drop)

שתי גישות לשימוש ב gestures  

בנוסף לסקירה של האפליצקיות זיהיתי שבפועל יש שתי גישות שונות לשימוש ב gestures באפליקציות:

אחת שמנצלת את הפעולות ב gestures עבור קיצורי דרך כלומר את כל הפעולות שנעשות באמצעות gestures ניתן לעשות גם באמצעות פקדים "רגילים" והשניה שמנצלת אותן לתפעול עיקרי של האפליקציה

הגישה הראשונה היא מעולה בעיני מכיוון שקיצורי דרך הוכיחו את עצמם כבר בדסקטופ כך שהמשתמשים המתקדמים (advance users) יוכלו להנות מקיצורי הדרך גם במובייל.

הגישה השניה מעט בעייתית בעיני, האפליקציה תמיד (או לפחות בזמן הקרוב) תדרוש הדרכה או סוג כלשהו של tutorial  שתאפשר למשתמש ללמוד איך להשתמש באפליקציה. אם המשתמש דלג על tutorial  יש סיכוי שהוא פשוט לא יבין מה עושים עם האפלקיציה.

ברוב המקרים המשתמשים יורידו את האפליצקיה רק כי יש סביבה באז של משהו חדש ושונה אבל לא ישתמשו בה בפועל. לעומת זאת אם תהיו ברי מזל והמשתמש יאמץ את השימוש באפליקציה למרות מאמץ הלמידה רוב הסיכויים שזה יהיה הדבר הכי נח והכי מהיר לשימוש השאלה היא לכמה מהמשתמשים יהיה שווה המאמץ.

אז למה כן?

בגישה של קיצורי מקלדת בעיקר בגלל התפעול המהיר או כמו שנילסן קורה לזה "גמישות ויעילות השימוש"

Flexibility and efficiency of use

Accelerators — unseen by the novice user — may often speed up the interaction for the expert user such that the system can cater to both inexperienced and experienced users. Allow users to tailor frequent actions.

בגישה של התפעול, בגלל הבאז שזה יוצר בדרך כלל במיוחד אם זה מלווה בעיצוב מדליק וחדשני אבל גם בשביל המשתמשים המצטיינים שלמדו את הפעולות ועבורם השימוש באפליקציה מהיר במיוחד

ולמה לא?

בגישה של קיצורי מקלדת אין סיבה שלא 🙂

בגישה של התפעול בגלל השמישות או ליתר דיוק חוסר שמישות או כמו שנילסן קורה לזה "זיהוי מול היזכרות" כשהפעולות לא נמצאות מול עיני המשתמש, הוא צריך לחשוב, להזכר או לנסות ולטעות כדי להשתמש באפליקציה דבר שעלול להיות מאוד מתסכל עבור המשתמש. בכל מקרה האפליקציות האלא תמיד צריכות לספק tutorial זמין (Help and documentation)

Recognition rather than recall

Minimize the user's memory load by making objects, actions, and options visible. The user should not have to remember information from one part of the dialogue to another. Instructions for use of the system should be visible or easily retrievable whenever appropriate.

 

Help and documentation

Even though it is better if the system can be used without documentation, it may be necessary to provide help and documentation. Any such information should be easy to search, focused on the user's task, list concrete steps to be carried out, and not be too large.

Usability Heuristics

ואם כבר החלטנו שכן

אז אם החלטתם שכן ואתם לא רוצים להמציא את הגלגל מחדש, מצורפת טבלת מחוות ופעולות

גזור ושמור 🙂

table summary

Advertisements