לאחרונה ראיתי הרצאה מרתקת מבית גוגל על עקרונות העיצוב שלהם, מה שנקרא design principles, להגנתי, חשוב לציין שאני לגמרי "אפלית" בעלת iphone 4 וה- ipad האחרון 🙂 אבל ההרצאה באמת טובה.

מלבד עקרונות העיצוב, גוגל מציגים בהרצאה שיטה שהם משתמשים בה בשלבים השונים של עיצוב ופיתוח מוצרים או פיצ'רים חדשים. אני חייבת להגיד לכם שהשיטה עובדת כמו קסם. ראיתי את ההרצאה בערב, וכבר בבוקר למחרת היא עזרה לי בדיון מול לקוח.

אז מה שיטה?

כדי להסביר את השיטה נצטרך לגלוש קצת לעולם הפסיכולוגיה, תכירו את  Dr. Barbara Fredrickson פרופסור לפסיכולוגיה ב University of North Carolina. באחד המחקרים שלה היא גילתה את היחס 3:1, היחס אומר את הדבר הבא, צריך 3 רגשות חיוביים כדי לאזן רגש שלילי אחד.

1

גוגל לוקחים את היחס הזה ומאמצים אותו בעבודה על המוצרים והפיצ'רים השונים.

איך זה עובד?

תדמיינו לכם שתי צנצנות, צנצנת אחת עבור הרגשות החיוביים וצנצנת שנייה עבור רגשות שליליים.

2

עבור כל החלטה שעומדת בעקרון עיצובי, גוגל מניחים גולה אחת לצנצנת של הרגשות החיוביים. לעומת זאת עבור החלטה שלא עומדות בעקרון עיצובי, הם מניחים 3 גולות לצנצנת של הרגשות השליליים וזאת כדי לעמוד ביחס של 3:1. אגב המטרה היא שלא יהיו כלל גולות בצנצנת של הרגשות השליליים, כלומר ההחלטה עומדת בכל העקרונות.

3

איך זה עבד לי?

באתי בבוקר ללקוח, המשימה להיום הייתה עיצוב טופס של תהליך ארוך ומייגע. איך עובדים הטפסים במערכת? כל טופס נפתח כשכבה (layer) מעל המערכת. אם בסיום מילוי הטופס יש בעיה כזאת או אחרת, הטופס לא ייסגר והמשתמש יקבל הודעת שגיאה. אם הכל בסדר והמשתמש צלח את הטופס בהצלחה, הוא ייסגר, ותיוולד ישות של תהליך חדש  (במערכת קיים אזור בו מוצגים כל התהליכים שרצים במערכת או הסתיימו לאחרונה בהצלחה או בכישלון) בדומה לתהליך ב windows רק יפה 🙂

4

הלקוח רצה שבסוף מילוי מוצלח, הטופס ייסגר ולמספר שניות תופיע הודעה בחלון קופץ, "כל הכבוד! הצלחת במילוי הטופס" מה שכמובן יעכב את המשתמש בעוד מספר שניות.

אז לרגע אימצתי לעצמי את עקרונות העיצוב של גוגל, ציירתי לעצמי שתי צנצנות והתחלתי לפזר את הגולות.

תקסימו אותי (Enchant Me)

–  תשמחו אותי בדרכים מפתיעות – חלון קופץ לא משמח אף אחד, גם אם הוא אומר לי כל הכבוד – 3 גולות רעות

–  אובייקטים אמיתיים כיפיים יותר מתפריטים ופקדים – חלון קופץ הוא פקד לכל דבר – 3 גולות רעות

–  תאפשרו לי להפוך את זה לשלי – החלון הקופץ הוא לא שלי, הוא של המערכת – 3 גולות רעות

–  תלמדו להכיר אותי – באמת הגיע הזמן שתדעו שאני לא אוהבת חלונות קופצים – 3 גולות רעות

עד כה, ההודעה קיבלה: 12 גולות רעות ואף לא גולה אחת טובה

 תקלו על החיים שלי (Simplify my life)

–  תקפידו על מסרים קצרים – נניח שההודעה תהיה קצרה – גולה טובה

–  תמונות מהירות יותר ממילים – נניח שתהיה שם תמונה של לייק –  גולה טובה

–  תחליטו בשבילי אבל תאפשרו לי להגיד את המילה האחרונה – המילה האחרונה היא "תנו לי לעבוד בשקט" – 3 גולות רעות

–  תראו לי רק מה שאני צריכה, כשאני צריכה את זה – 3 גולות רעות

–  אני תמיד צריכה לדעת איפה אני נמצאת – בואו נניח שהחלון הקופץ עוזר למשתמש להבין שהוא אכן הצליח בטופס –  גולה טובה

–  אם זה נראה אותו דבר זה צריך להתנהג אותו דבר – פחות רלוונטי אז בואו נתפנק על גולה טובה

–  תפריעו לי רק אם זה באמת חשוב – 3 גולות רעות

עדכון הספירה: 4 גולות טובות 21 גולות רעות

תהפכו אותי למדהים (Make me amazing)

–  תתנו לי טריקים שיעבדו בכל מקום – פחות רלוונטי, גולה טובה

–  זה לא אשמתי! – 3 גולות רעות

–  תפזרו עידודים – לגמרי גולה טובה

–  דברים פשוטים למתחילים, דברים מתוחכמים לשאר – פחות רלוונטי גולה טובה

–  הפכו את הדברים החשובים למהירים בשבילי – 3 גולות רעות

לסיכום קיבלנו: 7 גולות טובות, 27 גולות רעות, לא משנה אך מסתכלים על זה, זה לא נראה טוב.

אז עם כל הגולות הרעות הלכתי ללקוח, ושאלתי אותו שאלה פשוטה, אתה בטוח שאתה רוצה את כל הגולות הרעות האלה? התשובה הייתה פשוטה "ממש לא".

ואם כבר מדברים על טפסים, השיטה הזו עובדת נהדר גם כדי להסביר למה זה כל כך חשוב להציג למשתמש הודעות שגיאה והצלחה תוך כדי מילוי הטופס ולא רק בסופו.

כמובן שיש המון שיטות כאלה ואחרות, יכולתי באותה המידה לעשות טבלה של בעד ונגד, לעשות A|B Testing וכו' אבל השיטה הזאת באמת פשוטה, קצרה ועובדת מצוין.

מדהים 🙂

אני חושבת שמכל העקרונות שלהם, העיקרון החזק ביותר הוא "זה לא אשמתי" אז בין אם אתם מחליטים לאמץ את השיטה ובין אם לא, מהיום על כל החלטה שאתם מקבלים, תדאגו שאתם לא גורמים למשתמש להתנצל בשמכם.

  

רכיב לינקים

ההרצאה המלאה

האתר של  Dr. Barbara Fredrickson

רשימת עקרונות העיצוב של גוגל

